aankomst in Conakry

30 september 2018 - Conakry, Guinee

Aankomst en chaos in de luchthaven, waar voor je het gebouw verlaat alle bagage nogmaals gescand moet worden. Er zijn slechts twee toestellen beschikbaar dus iedereen drumt om er eerst door te geraken. Ik word samen met een tiental andere mensen (komend met vluchten uit Brussel of uit Parijs) opgevangen door vier mensen van MercyShips, die zich verder ook over onze paspoorten ontfermen (en welke procedure er ook verder nog moet nodig zijn). Dan volgt een rit van een halfuurtje doorheen een drukke stad in het halfdonker. Op het schip worden we hartelijk onthaald en krijgen we aan de receptie een kamer toegewezen, goed vergelijkbaar met wat in een hotel gebeurt. Er volgt een eerste snelle opleiding over wat er moet gebeuren als de alarmsignalen klingelen, verder worden opleidingen toegelicht die we de volgende morgen moeten volgen, aansluitmodaliteiten op Wifi ed. We kunnen in het restaurant nog een avondmaal (boterhammetjes) eten. Ik ontmoet uiteraard mijn “roommate”, die verder ook mijn maat op de ganse missie moet gaan worden: Mark Shrime, een NKO arts uit Boston, die er hier al meerdere missies heeft op zitten. Kathlien belt me op voor een WhatsApp video gesprek, en dat lukt wonderwel. Ik ontmoet tijdens het avondmaal Harry. Die is Nederlander en eigenlijk vrachtwagen chauffeur van beroep. Hij heeft zich omgeschoold tot bakker om hier een periode van 4 maanden op het schip door te brengen.

1. Bart Fivez:
    3 oktober 2018
    Dag dr Claes,

wat verbaasd dat je 'op missie' bent (ik had het nog niet horen waaien) en toch ook weer niet, je inzet en engagement kennende! Ik heb al regelmatig gelezen over het mercy ship, en ben blij dit uit eerste hand van jou te lezen. Ik wens je een boeiende, zinvolle tijd toe - want wat is er nu mooier dan mensen effectief vooruit te helpen en een toekomst te geven?
    Hartelijke groeten van een benieuwde lezer, Bart